Statut Szkoły Podstawowej nr 7 w Tczewie opracowano w oparciu o obowiązujące przepisy prawne, a w szczególności:
§ 1.Nazwa i adres szkoły.
1.1. Nazwa szkoły brzmi: Szkoła Podstawowa numer 7
1.2. Szkoła Podstawowa nr 7 jest szkołą publiczną.
1.3. Siedzibą szkoły jest budynek przy ulicy Stoczniowców 15a w Tczewie.
§ 2. Imię szkoły.
2.1. Szkole nadano imię Stanisława Staszica
§ 3. Pieczęcie szkoły.
3.1. Szkoła używa pieczęci:
a) okrągła
b) podłużna
§ 4. Inne informacje o szkole.
4.1. Organem prowadzącym szkołę jest Urząd Miasta Tczewa
4.2. Nadzór pedagogiczny sprawuje Pomorskie Kuratorium Oświaty w Gdańsku
4.3. Czas trwania nauki szkolnej wynosi 6 lat,
4.4. Świadectwo ukończenia szkoły uprawnia do ubiegania się o przyjęcie do gimnazjum.
§ 5. Organa szkoły.
5.1. Organami szkoły są:
a) Dyrektor Szkoły,
b) Rada Pedagogiczna,
c) Rada Rodziców,
d) Samorząd Uczniowski,
e) Rada Szkoły po jej utworzeniu.
5.2. Organa szkoły mają możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą i w Statucie Szkoły Podstawowej nr 7 w Tczewie.
5.3. Wymiana bieżących informacji pomiędzy organami w podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach odbywa się za pośrednictwem wychowawców na zebraniach z rodzicami, poprzez komunikaty ogólnoszkolne oraz na zebraniach członków organizacji uczniowskich poprzez ich opiekunów.
§ 6. Dyrektor szkoły.
6.1. Dyrektor w szczególności:
a) jest pracodawcą i służbowym przełożonym wszystkich pracowników szkoły,
b) sprawuje nadzór pedagogiczny z wyłączeniem przypadku, gdy nie posiada kwalifikacji pedagogicznych (Rozporządzenie MEN z dnia 23 kwietnia 2005 r. §5, Dz.U. z 2004r. Nr 89, poz. 845),
c) kieruje bieżącą działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
d) jest opiekunem i wychowawcą wszystkich uczniów,
e) przewodniczy posiedzeniom Rady Pedagogicznej,
f) realizuje zadania zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców, podjętymi w ramach ich kompetencji stanowiących oraz zarządzeniami organów nadzorujących szkołę,
g) tworzy warunki do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów,
h) zapewnia w miarę możliwości odpowiednie warunki organizacyjne do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych,
i) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły,
j) decyduje w sprawach przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
k) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych,
l) przy wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim, rodzicami.
6.2. Zasady powoływania dyrektora szkoły określa ustawa o systemie oświaty.
6.3. Dyrektor kieruje szkołą przy współudziale wicedyrektora.
6.4. Wicedyrektora powołuje dyrektor na zasadach określonych specjalnymi przepisami i zarządzeniami wydanymi przez MEN.
6.5. Wicedyrektor w szczególności:
a) zastępuje dyrektora w czasie jego nieobecności,
b) sprawuje nadzór pedagogiczny w przypadku nie posiadania kwalifikacji pedagogicznych przez dyrektora (Rozporządzenie MEN z dnia 15 lutego 1999 § 8, DzU nr 14 póz. 126),
c) wykonuje zadania zlecone przez dyrektora w zakresie kierowania i nadzorowania pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej i administracyjno-gospodarczej.
6.6. Szczegółowy zakres odpowiedzialności i obowiązków wicedyrektora określa dyrektor.
6.7. Organ prowadzący szkołę może na wniosek dyrektora szkoły w ramach posiadanych środków finansowych tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska np.: d/s ekonomiczno-administracyjnych.
§ 7. Rada Pedagogiczna.
7.1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły, realizującym jej statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
7.2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
a) W skład Rady Pedagogicznej wchodzą również Honorowi Członkowie Rady Pedagogicznej.
b) Honorowym Członkiem Rady Pedagogicznej może zostać osoba szczególnie zasłużona dla szkoły.
c) Wniosek o nadanie tytułu Honorowego Członka Rady Pedagogicznej może złożyć dyrektor szkoły, członkowie Rady Pedagogicznej, Rada Szkoły, Rada Rodziców.
d) Nadanie tytułu Honorowego Członka Rady Pedagogicznej zatwierdza Rada Pedagogiczna bezwzględną większością głosów.
e) Honorowy Członek Rady Pedagogicznej nie ma prawa głosowania i nie wchodzi w skład kworum.
7.3. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
7.4. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
7.5. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, na zakończenie każdego semestru, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
7.6. Zebrania mogą być organizowane na wniosek:
a) organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
b) organu prowadzącego szkołę,
c) przewodniczącego,
d) co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
7.7. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania na 3 dni przed posiedzeniem.
7.8. Dyrektor szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informację o działalności szkoły.
7.9. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
a) zatwierdzenie planów pracy szkoły,
b) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
c) zatwierdzanie stałych i doraźnych komisji powołanych przez Radę,
d) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Szkoły ( o ile istnieje),
e) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego w tym samokształcenia nauczycieli,
f) zatwierdzenie wniosków wychowawców klas i innych pracowników szkoły w sprawie przyznawania uczniom nagród i wyróżnień oraz udzielania kar,
g) W przypadku braku Rady Szkoły zatwierdza statut szkoły lub jego zmiany.
7.10. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
b) projekt planu finansowego szkoły lub placówki,
c)wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród oraz innych form uznania,
d) kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole,
e) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
7.11. Rada Pedagogiczna podejmuje decyzje w formie uchwał podjętych na zebraniach plenarnych.
7.12. Uchwały muszą być zgodne z ustawą oświatową i innymi, aktualnie obowiązującymi aktami prawnymi.
7.13. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
7.14. Uchwały mogą zapadać w wyniku głosowania jawnego przez podniesienie ręki lub tajnego na wniosek przewodniczącego, członków Rady, organu nadzorującego szkołę, organu prowadzącego szkolę.
7.15. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w punkcie 7.9, niezgodnych z przepisami prawa.
a) O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
b) Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
7.16. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmiany i przedstawia do uchwalenia Radzie Szkoły o ile ta istnieje.
7.17. Rada Pedagogiczna może wystąpić o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.
7.18. W przypadku określonym w punkcie 7.17 organ uprawniony do odwołania jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
7.19. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane w specjalnej księdze, opieczętowanej i podpisanej przez dyrektora szkoły.
a) Księgę przechowuje przewodniczący rady,
b) w księdze obowiązuje numeracja stron,
c) protokolantów wyznacza przewodniczący,
d) protokół winien być sporządzony i wpisany do księgi w terminie 7 dni od daty posiedzenia Rady,
e) protokół winien być czytany i podpisany przez wszystkich członków Rady obecnych na posiedzeniu,
f) członkowie Rady mogą wnieść poprawki do protokołu,
g) ewentualne poprawki wprowadza się do protokołu po zatwierdzeniu ich przez Radę na następnym posiedzeniu.
7.20. Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
§ 8. Rada Rodziców.
8.1. W szkole działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów.
8.2. W skład Rady Rodziców wchodzą – po jednym przedstawicielu Rad Oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału;
8.3. W wyborach, o których mowa pkt 8.2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
8.4. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
a)wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
b) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców, o której mowa w pkt 8.2, oraz przedstawicieli Rad Oddziałowych, o których mowa w pkt 8.2.
8.5. Rady Rodziców mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy.
8.6. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
8.7.Do kompetencji rady rodziców, z zastrzeżeniem pkt 8.8, należy:
a)uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
- programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
- programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
b) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
c) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
8.8. Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu, o którym mowa w pkt 8.7.a, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
§ 9. Samorząd Uczniowski.
9.1. W skład Samorządu Uczniowskiego wchodzą wszyscy uczniowie Szkoły Podstawowej nr 7 w Tczewie.
9.2. Przedstawicielami Samorządu Uczniowskiego jest 5 uczniów, wybranych spośród uczniów naszej szkoły zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej 50 % wszystkich uczniów.
9.3.Samorząd Szkolny ma prawo do:
a) jawnej i umotywowanej oceny postępowania w nauce i zachowaniu,
b) organizacji życia szkolnego i umożliwienie rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
c) redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
d) organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej, rozrywkowej w porozumieniu z dyrektorem,
e) wyboru nauczyciela – opiekuna samorządu.
9.4. Samorząd Szkolny może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły.
9.5. Zasady działalności Samorządu Uczniowskiego określa regulamin , stanowiący załącznik nr 2.
§ 10. Rada Szkoły.
10.1. Powstanie rady szkoły pierwszej kadencji organizuje dyrektor szkoły na łączny wniosek dwóch spośród następujących podmiotów:
a) rady pedagogicznej,
b) rady rodziców,
c) samorządu uczniowskiego.
§ 11. Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposoby rozwiązywania sporów między nimi.
11.1. Każdy organ szkoły może włączyć się do rozstrzygania konkretnego problemu szkoły.
11.2. Każdy organ, nie naruszając kompetencji innego organu, może wyrazić swoją opinię oraz propozycję rozwiązania sporu.
11.3. Organy szkoły mogą prowadzić bieżącą wymianę informacji, zapraszać na spotkania w celu wymiany poglądów.
11.4. Konflikty pomiędzy organami szkoły rozwiązywane są w drodze negocjacji, dyskusji, perswazji.
11.5. W przypadku nieosiągnięcia porozumienia wewnątrz szkoły, Dyrektor Szkoły zobowiązany jest poinformować o konfliktowej sytuacji organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 12. Organizacja szkoły.
12.1. Do szkoły uczęszczają uczniowie w zasadzie od 6 , ale nie wcześniej niż w 5 roku życia do w zasadzie 13, ale nie później niż do 18 roku życia.
12.2. Szczegółowe zasady realizacji obowiązku szkolnego określa ustawa o systemie oświaty.
12.3. Uczniowie szkoły podzieleni są na klasy realizujące programy określone przepisami, zgodnie z określonymi w odrębnych zarządzeniach ramowymi planami nauczania.
12.4. Liczba uczniów w oddziałach jest regulowana przez organ założycielski.
12.5. W zależności od liczby uczniów i poziomu nauczania klasy dzielą się na oddziały, w których liczebność w zasadzie nie powinna przekraczać - 26 uczniów,
12.6. Podział na oddziały powinien być przeprowadzony, w miarę możliwości, z zachowaniem równowagi między ilością uczniów i uczennic.
12.7. Zgodnie z możliwościami lokalowymi i finansowymi, w szkole tworzone są oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego.
12.8. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły zgodnie z podstawowymi wymogami zdrowia, higieny, racjonalnie planujący pracę uczniów i nauczycieli.
12.9. Tygodniowy rozkład zajęć w klasach I-III szkoły podstawowej określa ogólny przydział czasu na zajęcia zintegrowane.
12.10. Podstawową formą pracy szkoły jest system klasowo-lekcyjny.
12.11. Godzina lekcyjna ma 45 minut.
12.12. W klasach I-III przy sprzyjających warunkach lokalowych dyrektor może wprowadzić system integracyjny, w którym godzina lekcyjna trwa 30-60 minut i nie powoduje wydłużenia tygodniowego czasu nauki ucznia.
12.13. Rada Pedagogiczna szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas pracy obliczony na podstawie ramowego planu nauczania, w taki sposób, aby nie prowadziło to do zwiększenia zatrudnienia nauczycieli ani nie prowadziło znaczącego wydłużenia tygodniowego czasu nauki ucznia.
12.14. Jeżeli szkoła będzie dysponowała odpowiednimi środkami finansowymi, dyrektor może dokonać podziału oddziałów na grupy dla zapewnienia realizacji zajęć wynikających z programu nauczania.
12.15. Podział na grupy dotyczy w szczególności:
a) techniki, języków obcych, informatyki, wychowania fizycznego,
b) zajęcia wychowania fizycznego mogą być prowadzone w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych lub międzyklasowych z podziałem na chłopców i dziewczęta, podział nie dotyczy klas I-III.
12.16. Koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo – lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych, międzyszkolnych, a także w formie wycieczek i wyjazdów.
12.17. Podstawą organizacji nauczania w danym roku szkolnym jest projekt organizacyjny Szkoły Podstawowej nr 7 opracowany przez dyrektora szkoły, zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę i zaopiniowany przez organ nadzorujący szkołę.
12.18. Uczniowie, którzy ukończyli klasę V i co najmniej 15 lat oraz nie rokują ukończenia szkoły podstawowej w normalnym trybie, mogą być kierowani na naukę zawodu w oparciu o zasady wynikające z zarządzenia MEN w sprawie praktycznej nauki zawodu.
12.19. Decyzję o skierowaniu ucznia na naukę zawodu podejmuje Dyrektor Szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po dokładnym zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, uwzględniając opinię lekarską oraz opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej (wychowawczo-zawodowej), po uzyskaniu zgody rodziców lub prawnych opiekunów.
§ 13. Cele i zadania szkoły.
13.1.Kształcenie i wychowanie ma na celu:
a) wpajanie miłości do Ojczyzny, poszanowania Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, godła i symboli narodowych, poznawanie przeszłości i teraźniejszości kraju, budzenie szacunku dla postępowych tradycji narodu polskiego i jego kultury, literatury i języka przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata,
b) przygotowanie uczniów do współuczestnictwa w życiu kraju, kształtowanie odpowiedzialności za jego losy i pomyślną przyszłość, pobudzenie do myślenia w kategoriach nierozerwalności interesów państwa i narodu, poszanowanie prawa i konieczności umacniania państwa jako organizatora życia narodu,
c) wychowanie dla pokoju,
d) kształtowanie umiejętności stosowania zasad współżycia społecznego, zaangażowania, tolerancji, życzliwości i rzetelności w kontaktach z ludźmi, wrażliwość na sprawy innych,
e) przygotowanie do życia w społeczeństwie, rodzinie, szkole i środowisku, nabywanie umiejętności spełniania powinności wzorowego ucznia, dobrego kolegi, odpowiedniego członka rodziny, pracownika, wzorowego obywatela,
f) wychowanie przez pracę, ukazywanie jej wartości, kształtowanie szacunku do pracy i ludzi ją wykonujących,
g) przygotowanie do aktywnego i twórczego uczestnictwa w kulturze, upowszechnianie dorobku kultury narodowej i światowej, kształtowanie wrażliwości na piękno, wzbogacanie doznań i potrzeb estetycznych, dbałość o czystość i piękno języka ojczystego oraz rozwijanie własnych uzdolnień artystycznych,
h) włączanie uczniów do działań służących ochronie przyrody, uświadamianie roli i zadań człowieka w kształtowaniu środowiska,
i) rozwijanie kultury i sprawności fizycznej, odporności i wytrzymałości uczniów, kształtowanie nawyków uprawiania sportu, turystyki i innych form aktywnego wypoczynku.
13.2. Szkoła zapewnia by jej absolwent był przygotowany do dalszej nauki, życia i pracy w różnych dziedzinach działalności ludzkiej a zwłaszcza:
a) umiał rozwijać swoje zdolności poznawcze, zainteresowania i uzdolnienia,
b) wyróżniał się wartościowymi cechami woli i charakteru, jak godność, uczciwość, samodzielność, wytrwałość, obowiązkowość i wrażliwość,
c) opanował niezbędne umiejętności, jak planowanie i organizowanie nauki, pracy i wypoczynku oraz uczestnictwo w pracy zespołowej, korzystanie z różnych źródeł informacji,
d) zdobył przygotowanie do samokształcenia, samokontroli i samooceny efektów pracy,
e) doceniał znaczenie nauki, postępu technicznego i rozwoju cywilizacji,
f) posiadał nawyki uczciwej pracy, umiejętność posługiwania się powszechnie stosowanymi narzędziami i urządzeniami technicznymi,
g) nabył niezbędne doświadczenia czynnego uczestnictwa w życiu społeczności szkolnej, samorządu uczniowskiego i organizacji młodzieżowych, rodziny i środowiska,
h) rozumiał i cenił wartości własnego życia i zdrowia oraz potrafił przeciwstawić się wszelkim przejawom demoralizacji i patologii społecznej.
§ 14. Zadania dydaktyczno – wychowawcze.
14.1. Szkoła spełnia funkcje: kształcącą, wychowawczą, kompensacyjną i kulturotwórczą tworząc warunki do wszechstronnego tj. intelektualnego, emocjonalnego, moralno - społecznego, estetycznego, politechnicznego i fizycznego rozwoju uczniów.
14.2.Szkoła wyposaża w wiedzę:
a) o człowieku i społeczeństwie,
b) o problemach społeczno - ekonomicznych współczesnego świata i kraju,
c) o kulturze, środowisku przyrodniczym i jego ochronie,
d) o nauce, technice i pracy dającej podstawę do naukowej interpretacji faktów oraz tworzenia zintegrowanego obrazu rzeczywistości.
14.3. Szkoła wyrabia umiejętność rozumnego wykorzystania uzyskanej wiedzy o życiu codziennym i celowego spożytkowania zainteresowań i uzdolnień w kierowaniu własnym rozwojem oraz wyborze dalszej drogi kształcenia.
14.4. Szkoła przygotowuje do wypełniania obowiązków świadomych obywateli, którzy swoją postawą i twórczym wysiłkiem pomnażać będą dorobek ojczyzny, wpływać na polepszenie bytu narodu, umacniać rangę i znaczenie naszego państwa w świecie.
14.5. Uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci, nasza placówka jako szkoła publiczna, organizuje nauczanie religii.
14.6. Szkoła respektuje chrześcijański system wartości - za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki.
14.7. Szkoła umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
14.8. Nauka w zakresie szkoły podstawowej jest obowiązkowa.
§ 15. Sposoby realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych.
15.1. Zadania dydaktyczne będą realizowane poprzez:
a) stwarzanie sytuacji sprzyjającej pozytywnemu nastawieniu do nauki szkolnej,
b) właściwy dobór programów nauczania i podręczników szkolnych,
c) zapewnienie uczniom dostępu do biblioteki szkolnej i środków dydaktycznych,
d) tworzenie bazy dydaktycznej do nauczania poszczególnych przedmiotów,
e) prowadzenie zajęć lekcyjnych metodami aktywizującymi ucznia w procesie nauczania,
f) stwarzanie sytuacji umożliwiających uczniom wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności w praktycznym działaniu,
g) przygotowanie zestawu szkolnych sprawdzianów wiedzy i umiejętności dostosowanych do możliwości uczniów,
h) wspomaganie rozwoju indywidualnych zainteresowań uczniów.
15.2. Zadania wychowawcze będą realizowane poprzez:
a) realizację tematyki lekcji z wychowawcą,
b) właściwy przykład nauczyciela wychowawcy,
c) realizację zadań wychowawczych w trakcie procesu nauczania poprzez wykorzystanie odpowiednich treści i sytuacji lekcyjnych,
d) organizację apeli porządkowych,
e) organizację apeli związanych z uroczystościami szkolnymi i świętami narodowymi,
f) stałą pracę wokół patrona szkoły,
g) uczestnictwo uczniów w życiu szkoły poprzez akademie, zajęcia pozalekcyjne.
§ 16. Zadania opiekuńcze.
16.1. Systematyczne wpajanie uczniom zasad bezpiecznego zachowania się.
16.2. Organizowanie przed lekcjami i w czasie przerw dyżurów nauczycielskich na korytarzach.
16.3. Przestrzeganie zarządzeń w sprawie organizowania Szkolnego Ruchu Turystyczno – Krajoznawczego.
16.4. Zobowiązanie nauczycieli prowadzących zajęcia szkolne do zapewnienia uczniom bezpieczeństwa.
16.5. Zapewnienie opieki dzieciom z oddziału przedszkolnego w drodze do i ze szkoły, a uczniom klas I-III bezpiecznego powrotu do domu.
16.6. Udzielanie uczniom mającym trudną sytuację materialną oraz dotkniętym wypadkami losowymi stałej bądź doraźnej pomocy finansowej.
§ 17 .Sposoby realizacji zadań opiekuńczych.
17.1. Szkoła sprawuje opiekę odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, a w szczególności:
a) szkoła sprawuje opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych,
b) szkoła organizuje opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę zgodnie z przepisami regulującymi te sprawy,
c) szkoła zapewnia uczniom opiekę w czasie przerw międzylekcyjnych poprzez grafik dyżurów nauczycielskich oraz pomocniczo - w ramach nauki samorządności - dyżurów uczniów klas IV-VI.
17.2. Szkoła sprawuje indywidualną opiekę nad uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku poprzez organizowanie w ramach możliwości finansowych zespołów wyrównywania wiedzy, reedukacji oraz gimnastyki korekcyjnej, a także współdziałania z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
17.3. Szkoła w porozumieniu z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną i za zgodą organów nadrzędnych w koniecznych przypadkach organizuje nauczanie indywidualne uczniów.
17.4. Uczniom, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki, w tym stała lub doraźna pomoc materialna, na wniosek wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców, pedagoga szkolnego, może być przydzielona w miarę posiadanych środków pomoc materialna.
17.5. Do wniosku o przyznanie pomocy winien być dołączony wywiad przeprowadzony w domu rodzinnym przez pedagoga szkolnego lub wychowawcę klasy.
17.6. Decyzję o przyznanie pomocy materialnej podejmuje Dyrektor Szkoły po konsultacji z zespołem wychowawczym.
17.7. Szkoła może organizować wypoczynek letni i zimowy dla dzieci.
§ 18. Obowiązki nauczyciela.
18.1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą zgodnie z przydziałem organizacyjnym i jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy.
18.2. Obowiązkiem nauczycieli prowadzących zajęcia jest dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów.
18.3. W celu zapewnienia opieki i bezpieczeństwa dzieci, dyrektor ma prawo zlecić nauczycielowi bez jego zgody płatne zastępstwa nie więcej niż 2 godziny tygodniowo.
18.4. Podczas przerw nauczyciel jest zobowiązany do pełnienia dyżuru na terenie szkoły.
18.5. Porządek i czas pełnienia dyżurów określa grafik umieszczony w pokoju nauczycielskim.
18.6. O wypadku lub długotrwałej chorobie ucznia nauczyciel zobowiązany jest powiadomić Dyrektora Szkoły.
18.7. Podczas zajęć, wycieczek poza terenem szkoły osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo uczniów jest wyznaczony nauczyciel, którego zobowiązuje się do zapewnienia dodatkowej opieki nauczycieli lub rodziców zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 19. Zadania wychowawcy klasy.
19.1. Dyrektor Szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanym dalej wychowawcą.
19.2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, pożądane jest by wychowawca prowadził swój oddział przez cały cykl nauczania, a w szczególności w klasach I-III.
19.3. Zarząd Rady Rodziców może wpływać na dobór lub wystąpić z wnioskiem o zmianę wychowawcy klasy.
19.4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3 musi być umotywowany.
19.5. Dyrektor Szkoły zobowiązany jest rozpatrzyć go w ciągu 14 dni i powiadomić o podjętej decyzji organ zainteresowany.
19.6. Wychowawca, będąc świadomym uczestnikiem procesu wychowawczego i jednocześnie opiekunem dziecka, pełni zasadniczą rolę w systemie wychowawczym szkoły, tworząc warunki wspomagające rozwój, uczenie się i przygotowanie ucznia do pełnienia różnych ról w życiu dorosłym.
19.7. Wychowawca jest animatorem życia zbiorowego oraz mediatorem i negocjatorem w rozstrzyganiu kwestii spornych wewnątrzzespołowych oraz między uczniami a dorosłymi.
19.8. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. l i 2:
a) otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków,
b) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego.
19.9. Wychowawca współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadniając z nimi i koordynując działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka, dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami.
19.10. Wychowawca utrzymuje ścisły kontakt z rodzicami uczniów w celu ich poznania, włączenia w sprawy życia klasy i szkoły i ustalenia potrzeb opiekuńczych ich dzieci.
19.11. Wychowawca współpracuje z pedagogiem szkolnym i pielęgniarką w zakresie rozpoznawania potrzeb i trudności wychowawczych, a także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów w celu zorganizowania odpowiedniej formy pomocy na terenie szkoły i w placówkach pozaszkolnych.
19.12. Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
19.13. Wychowawca klas 0-VI zobowiązany jest do poznania środowiska swoich wychowanków najpóźniej do końca pierwszego semestru nauki odwiedzając domy rodzinne, w miarę potrzeb.
19.14. Trzy razy w ciągu roku szkolnego w trakcie nauki wychowawca jest zobowiązany do przeprowadzenia wywiadówek w celu poinformowania rodziców o postępach w nauce i o wszystkich sprawach dotyczących uczniów oraz placówki, natomiast stale w określonych godzinach do udzielenia informacji o uczniach.
19.15. Wychowawca ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrekcji oraz Rady Pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tej dziedzinie placówek i instytucji oświatowych.
19.16.Nauczycielowi początkującemu dyrektor szkoły przydziela opiekuna spośród członków Rady Pedagogicznej.
§ 20. Praca biblioteki szkolnej.
20.1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz, w miarę możliwości, wiedzy o regionie.
20.2. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice uczniów.
20.3. Pomieszczenia biblioteki szkolnej powinny umożliwiać:
a) gromadzenie i opracowanie zbiorów,
b) korzystanie ze zbiorów w czytelni i wynoszenie ich poza bibliotekę,
c) prowadzenie przysposobienia czytelniczo - informacyjnego uczniów (w grupach bądź oddziałach).
20.4. Godziny pracy biblioteki powinny umożliwić dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
20.5. Regulamin biblioteki określa szczegółowo organizację biblioteki i zadania nauczyciela bibliotekarza.
§ 21. Praca świetlicy szkolnej.
21.1. Dla potrzeb uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy rodziców lub dojazd uczniów do szkoły istnieje świetlica.
21.2. Świetlica jest pozalekcyjną placówką opiekuńczo-wychowawczą działającą w ramach szkoły.
21.3. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych.
21.4. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.
21.5. Korzystanie z usług świetlicy może być odpłatne, jeżeli szkoła nie będzie posiadała środków finansowych na jej prowadzenie.
21.6.Praca świetlicy prowadzona jest na podstawie następującej dokumentacji:
a)roczny plan pracy,
b)miesięczny plan pracy,
c)dziennik pracy świetlicy.
21.7. Dokumentację prowadzą na bieżąco nauczyciele zatrudnieni w świetlicy lub prowadzący w niej zajęcia zgodnie z projektem organizacyjnym szkoły.
§ 22. Prawa i obowiązki ucznia.
22.1. Uczeń ma prawo do:
a) wyrażania swoich poglądów we wszystkich sprawach jego dotyczących,
b)ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, krzywdy lub zaniedbania bądź złego traktowania lub wyzysku,
c) ochrony przed wszelkimi formami dyskryminacji lub karania ze względu na status prawny, działalność, wyrażane poglądy, przekonania religijne rodziców,
d) swobodnej wypowiedzi (swoboda poszukiwania, otrzymywania i przekazywania informacji w formie ustnej, bądź za pomocą druku, w formie artystycznej lub z wykorzystaniem każdego innego środka przekazu wg wyboru dziecka,
e) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
f) swobodnego zrzeszania się oraz wolności pokojowych zgromadzeń,
g) ochrony przeciw bezprawnej ingerencji w sferę jego życia prywatnego, rodzinnego lub domowego czy korespondencję,
h) dostępu do informacji, szczególnie do tych, które mają na uwadze jego dobro w wymiarze społecznym, duchowym i moralnym oraz jego zdrowie fizyczne i psychiczne,
i) nauki i realizacji tego prawa na zasadzie równych szans,
j) wypoczynku i czasu wolnego, do uczestniczenia w zabawach i zajęciach rekreacyjnych,
k) wszechstronnego uczestnictwa w życiu kulturalnym i artystycznym.
22.2. Uczeń ma obowiązek:
a) zastosować się do wszystkich regulaminów i zarządzeń obowiązujących w szkole.
b) uczyć się systematycznie, pracować nad własnym rozwojem, aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły, rozwijać swe zdolności i zainteresowania,
c) godnie reprezentować szkołę na zewnątrz, zarówno w obecności nauczycieli jak i bez ich obecności po zakończeniu zajęć,
d) odnosić się z szacunkiem do nauczycieli, innych pracowników szkoły, uczniów, innych osób przebywających na terenie szkoły,
e) zachowywać się zgodnie z zasadami kultury współżycia w szkole jak i poza nią,
f) chronić własne oraz innych życie i zdrowie,
g) dbać o porządek, ład i higienę oraz wspólne dobro i sprzęt (meble, urządzenia, pomoce, przybory szkolne itp.) oraz otoczenie szkolne,
h) być prawdomównym,
i) szanować każdego człowieka i jego własność,
j) naprawić wyrządzoną krzywdę (zarówno moralnie jak i materialnie),
k) należycie wypełniać powierzone mu zadania i role,
l) szanować zdrowie własne i innych oraz dbać o ochronę środowiska naturalnego,
m) przestrzegać dyscyplinę i zachowywać ustalone normy postępowania,
n) nie spożywać alkoholu , nie palić papierosów, nie zażywać narkotyków,
§ 23. Nagrody i kary.
23.1. Szkoła uczniów wyróżniających się w zachowaniu i w nauce nagradza:
a) pisemną pochwałą wychowawcy klasy,
b) pisemną pochwałą Dyrektora Szkoły,
c) nagrodą rzeczową,
d) odznaką „Wzorowy Uczeń" (kl. I-III),
e) świadectwem z wyróżnieniem (kl. IV-VI),
f) tytułem „Prymusa szkoły” dla uczniów kończących edukację w szkole podstawowej,
g) inną formą nagrody przewidzianą regulaminem wewnętrznym.
23.2. Uczniowie nie przestrzegający obowiązków zawartych w § 22 ust. 2 podlegają następującym karom:
a) wpis do dziennika uwag (zeszytu uwag),
b) pisemna nagana wychowawcy klasy,
c) pisemna nagana Dyrektora Szkoły,
d) czasowy zakaz uczestniczenia w imprezach i zajęciach pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę,
e) przeniesienie do równoległej klasy,
f) przeniesienie do innej szkoły.
23.3. Szczegółowe zasady udzielania kar zawarte są w Wewnątrzszkolnym Systemie Udzielania Pochwał i Nagan (załącznik nr 3).
23.4. Rodzicowi (prawnemu opiekunowi) ucznia, któremu udzielono pisemnej nagany przysługuje prawo do pisemnego odwołania się od decyzji do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od daty udzielenia nagany.
23.5. Dyrektor szkoły w terminie 14 dni od daty złożenia skargi informuje rodzica (prawnego opiekuna) o wyniku rozpatrzenia skargi.
§ 24. Wewnątrzszkolny system oceniania - Wstęp.
24.1. Ocenianiu podlegają.
a) osiągnięcia edukacyjne ucznia,
b) zachowanie ucznia.
24.2. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki, muzyki należy brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
24.3. Ocenienie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcy klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
§ 25. Wewnątrzszkolny system oceniania - Cele oceniania wewnątrzszkolnego.
25.1. Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie,
25.2. Udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
25.3. Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
25.4. Dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
25.5. Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczych.
§ 26. Wewnątrzszkolny system oceniania - Zasady oceniania.
26.1. Ocenianie obejmuje wiadomości i umiejętności zawarte w podstawach programowych, obowiązujących w szkole programach nauczania i programie wychowawczym szkoły.
a)umiejętności komunikacyjne:
- porozumienie się w języku ojczystym,
- umiejętność korzystania ze źródeł informacji.
b)umiejętności społeczne:
- współpraca w grupie – klasie,
- umiejętność brania na siebie odpowiedzialności za wykonanie zadań klasowych i indywidualnych,
- umiejętność wyrażania własnych opinii i obrony prezentowanego stanowiska oraz umiejętność rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
c) umiejętności i dyspozycje psychologiczne:
- poczucie własnej wartości,
- umiejętność pokonywania trudności życiowych.
26.2. Rolą oceny jest przede wszystkim informowanie uczniów i ich rodziców o postępach w nauce i zachowaniu.
26.3. Na ocenę wiadomości nie może mieć wpływu zachowanie się ucznia oraz jego cechy osobowościowe.
26.4. Ocena nie może spełniać funkcji represyjnych.
§ 27. Wewnątrzszkolny system oceniania - Tryb i formy oceniania.
27.1. Przyjmuje się ocenianie bieżące, śródroczne i roczne w/g skali § 31.
27.2. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów przygotowują własne kryteria ocen, wynikające ze specyfiki nauczanych przedmiotów, zgodnie z obowiązującym w szkole systemem nauczania.
27.3. Ocenianie bieżące:
a) Oceny cząstkowe z poszczególnych przedmiotów powinny ,w jednakowym stopniu dotyczyć: wiadomości i umiejętności.
b)Oceny cząstkowe ustala się na podstawie:
- odpowiedzi ustnych,
- sprawdzianów obowiązkowych pisemnych (60 min, 45 min), liczba takich sprawdzianów z jednego przedmiotu w ciągu roku nie może przekraczać 6 w roku szkolnym.
- powyższe nie dotyczy sprawdzianów z j. polskiego. Nauczyciele tego przedmiotu przyjmują osobne formy sprawdzianów pisemnych.
- sprawdzianów obejmujących niewielką ilość materiału (do 3 lekcji) tzw. kartkówki,
- umiejętności korzystania ze źródeł informacji,
- wykonywania doświadczeń,
- prac domowych,
- aktywności na zajęciach,
- innych ustalonych przez nauczycieli przedmiotów.
c) Jeżeli uczeń z powodów usprawiedliwionych bądź nieusprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu obowiązkowego, to musi do niego przystąpić w ustalonym przez nauczyciela terminie.
§ 28.Wewnątrzszkolny system oceniania - Ocenianie śródroczne i roczne.
a) Klasyfikacja odbywa się dwa razy w roku:
- po pierwszym semestrze,
- po drugim semestrze (ocena roczna)
b) Ocenę klasyfikacyjną ustala się na podstawie podsumowania osiągnięć edukacyjnych i wychowawczych ucznia biorąc pod uwagę przyjęte w punkcie 28.3 - „Ocenianie bieżące" i nie jest średnią arytmetyczną tych ocen.
c) Ocena ustalona przez nauczyciela na koniec II semestru jest także oceną roczną i uwzględnia podsumowanie obu semestrów.
d) Nauczyciele poszczególnych przedmiotów są zobowiązani do poinformowania ucznia i jego rodziców o ocenach pozytywnych na 2 tygodnie przed posiedzeniem klasyfikacyjnym a o ocenie niedostatecznej na 1 miesiąc przed tym zebraniem (kontakt osobisty potwierdzony zapisem w dzienniku).
e) Klasyfikowanie śródroczne i roczne polega na ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej ustalonej przez nauczycieli przedmiotów oraz oceny zachowania ustalonej przez wychowawcę klasy w skali przyjętej przez szkołę.
§ 29. Wewnątrzszkolny system oceniania - Jawność oceny.
a) Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.
b) Na prośbę ucznia lub rodziców nauczyciel powinien uzasadnić ustalona ocenę.
c) Na wniosek ucznia lub jego rodziców sprawdzone i ocenione prace pisemne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania jest udostępniona uczniowi lub jego rodzicom.
d) Ocenione prace pisemne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania jest przechowywana przez nauczyciela do końca czerwca danego roku szkolnego.
§ 30. Wewnątrzszkolny system oceniania - Skala ocen postępów w nauce, na poszczególnych etapach edukacji.
30.1. Ocenianie na poziomie I etapu edukacyjnego.
a) W kl. I-III do oceny postępów w nauce obowiązuje ocena opisowa semestralna i końcoworoczna.
b) Od 01.09.2006 r. wprowadza się cząstkowe ocenianie punktowe zgodnie z poniższym wykazem:
- jesteś mistrzem - 6 punktów,
- wspaniale - 5 punktów,
- dobrze - 4 punkty,
- zadowalająco,stać cię na więcej - 3 punkty,
- dorównaj innym - 2 punkty,
- zacznij pracować - 1 punkt.
c) Ocenianie z religii odbywa się w/g skali przyjętej w kl. IV-VI.
30.2. Ocenianie na poziomie II etapu edukacyjnego - klasy IV-VI.
a)W klasach IV-VI do oceny postępów w nauce obowiązuje skala ocen 1 – 6.
- 6 – celujący,
- 5 - bardzo dobry,
- 4 – dobry,
- 3 – dostateczny,
- 2 – dopuszczający,
- 1 – niedostateczny.
b) Przyjętą skalę ocen stosuje się zarówno do oceniania bieżącego, śródrocznego, rocznego.
§ 31. Wewnątrzszkolny system oceniania - Kryteria poszczególnych ocen.
31.1. Posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami:
Kryterium umiejętności stosowania wiedzy | Poziom w stopniach |
Samodzielne i sprawne posługiwanie się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych | 6 |
Umiejętne wykorzystywanie wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela | 5 |
Stosowanie wiedzy w sytuacjach teoretycznych i praktycznych inspirowane przez nauczyciela | 4 |
Stosowanie wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela | 3 |
Brak umiejętności stosowania wiedzy nawet przy pomocy nauczyciela | 2 |
Zupełny brak umiejętności stosowania wiedzy | 1 |
31.2.Kultura przekazywania wiadomości:
Kryterium oceny umiejętności przekazywania wiadomości | Poziom w stopniach |
Poprawny język, styl, swoboda w posługiwaniu się terminologią naukową, wysoki stopień kondensacji wypowiedzi | 6 |
Poprawny język, styl, swoboda w posługiwaniu się terminologią naukową, kondensacja wypowiedzi na zasadzie zgody z wymaganiami poszczególnych przedmiotów nauczania. | 5 |
Brak błędów językowych, usterki stylistyczne, podstawowe pojęcia i prawa ujmowane w terminach naukowych, język umiarkowanie skondensowany | 4 |
Niewielkie i nieliczne błędy, wiadomości przekazywane w języku zbliżonym do potocznego, mała kondensacja wypowiedzi. | 3 |
Liczne błędy, nieporadny styl, trudności w wysławianiu. | 2 |
Bardzo liczne błędy, rażąco nieporadny styl, duże trudności w mówieniu językiem literackim | 1 |
31.3. Zakres i jakość wiadomości:
Kryterium ustalenia zakresu i jakości wiadomości
Poziom w stopniach
Wiadomości ściśle naukowe, a ich zakres szerszy niż wymagania programowe; treści wiadomości powiązane ze sobą w syntetyczny układ
6
Wyczerpujące opanowanie całego materiału programowego (koniec roku lub semestru); wiadomości powiązane ze sobą, w logiczny układ.
5
Opanowanie materiału programowego; wiadomości powiązane związkami logicznymi.
4
Zakres materiału programowego ograniczony do treści podstawowych z danego przedmiotu; wiadomości podstawowe połączone związkami logicznymi.
3
Nieznajomość nawet podstawowego materiału programowego; wiadomości luźno zestawione
2
Rażący brak wiadomości programowych i jedności logicznej między wiadomościami
1
31.4.Rozumienie materiału naukowego:
Kryterium rozumienia | Poziom w stopniach |
Zgodnie z nauką rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnienie zjawisk bez jakiejkolwiek ingerencji z zewnątrz. | 6 |
Właściwe rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnianie zjawisk bez ingerencji nauczyciela | 5 |
Poprawne rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnianie zjawisk inspirowane przez nauczyciela | 4 |
Dość poprawne rozumienie podstawowych uogólnień oraz wyjaśnienie ważniejszych zjawisk z pomocą nauczyciela | 3 |
Brak rozumienia podstawowych uogólnień i umiejętności wyjaśniania zjawisk | 2 |
Zupełny brak rozumienia uogólnień oraz kompletna nieumiejętność wyjaśniania zjawisk | 1 |
§ 32. Wewnątrzszkolny system oceniania – Ocenianie zachowania.
32.1. Ocena zachowania powinna uwzględniać:
a) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
b) respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
32.2. W klasach I-III ocena zachowania śródroczna i roczna jest oceną opisową.
32.3. Ocenę zachowania śródroczną i roczną, począwszy od klasy IV ustala się w/g następującej skali:
- wzorowe,
- bardzo dobre,
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie,
- naganne.
32.4. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych.
32.5. W szkole obowiązuje punktowy regulamin oceniania zachowania.
32.6. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
32.7. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po zestawieniu punktów każdego ucznia. Wychowawca ma obowiązek zapoznać uczniów z planowanymi na półrocze bądź na koniec roku szkolnego ocenami zachowania na 1 tydzień przed posiedzeniem rady pedagogicznej zatwierdzającej klasyfikację, a o ocenie nagannej na 1 miesiąc przed tym posiedzeniem.
32.8. Wystawione oceny zachowania powinny być szczegółowo uzasadnione przez nauczyciela na poprzedzających posiedzenie rady pedagogicznej, lekcjach wychowawczych.
32.9. Podstawowym uzasadnieniem oceny jest podliczenie ilości punktów danego ucznia.
32.10. Na żądanie uczniów i ich rodziców wychowawca obowiązany jest przygotować pisemne uzasadnienie ustalonej oceny nieodpowiedniej lub nagannej.
32.11. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
32.12. Ustalone oceny zachowania przez wychowawcę wymagają zatwierdzenia przez radę pedagogiczną.
32.13. Członkowie rady pedagogicznej mają wpływ na ocenę zachowania poprzez zgłaszanie opinii do wychowawcy w ciągu roku szkolnego zarówno pozytywnych jak i negatywnych.
32.14. Kryteria ocen zawarte są w regulaminie oceniania zachowania uczniów.
32.15. Uczniowie i rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącego trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
32.16. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącego trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisje w składzie:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący komisji,
- wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęci edukacyjne w danej klasie,
- pedagog,
- przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,
- przedstawiciel Rady Rodziców.
32.17. Komisja po ponownym przeliczeniu punktów ucznia ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania. W przypadkach spornych o liczbie punktów komisja decyduje w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
32.18. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalanej wcześniej.
32.19. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
32.20. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
- skład komisji,
- termin posiedzenia komisji,
- ustaloną liczbę punktów,
- ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem,
32.21. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
32.22. Czynności poprzedzające ustalenie oceny zachowania przez wychowawcę klasy:
a) prowadzenie zeszytu uwag dla uczniów i systematyczne omawianie uwag o zachowaniu,
b) kontrola systematycznego prowadzenia zeszytu osiągnięć ucznia,
c) szczegółowa analiza frekwencji,
d) informowanie rodziców o zapisach w zeszycie uwag, o nieusprawiedliwionych godzinach, spóźnieniach oraz o ewentualnym braku zeszytu osiągnięć uczniów,
e) rozmowy z samorządem klasowym, zainteresowanym uczniem, nauczycielami uczącymi w tej klasie,
f) sporządzenie dla klasy tabeli punktów na 1 miesiąc przed posiedzeniem rady pedagogicznej zatwierdzającej klasyfikację.
§ 33. Wewnątrzszkolny system oceniania – Klasyfikacja.
33.1. Klasyfikacja śródroczna lub roczna w klasach I-III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym semestrze lub roku szkolnym oraz ustaleniu jednej śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Ocena ta jest oceną opisową.
33.2. Klasyfikacja śródroczna lub roczna w klasach IV-VI polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym semestrze lub roku szkolnym oraz ustaleniu śródrocznych lub rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i oceny klasyfikacyjnej zachowania.
33.3. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z w-f, informatyki. Decyzję o zwolnieniu podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii lekarskiej i na czas określony w tej opinii. W przypadku zwolnienia ucznia z w-f, informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".
33.4. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej może zwolnić ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".
33.5. Zasady oceniania z religii regulują odrębne przepisy.
33.6. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy i ocenianego ucznia.
33.7. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia. Roczna ocena z tych zajęć nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
§ 34. Wewnątrzszkolny system oceniania – Egzamin klasyfikacyjny.
34.1. Jeżeli uczeń opuścił ponad 50% zajęć ustalonych w szkolnym planie nauczania może nie być klasyfikowany z tych zajęć, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej.
34.2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
34.3. Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny na wniosek rodziców lub ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej.
34.4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również:
a) uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualnych tok lub program nauki,
b) uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą.
34.5. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w pkt 33.2, 33.3, 33.4a, b przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
34.6. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego należy sporządzić protokół zawierający:
- imiona i nazwiska nauczycieli,
- termin egzaminu klasyfikacyjnego,
- zadania egzaminacyjne,
- wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
34.7. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.
34.8. W przypadku nie klasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nie klasyfikowany".
§ 35. Wewnątrzszkolny system oceniania – Egzamin sprawdzający.
35.1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z tym że niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
35.2. W terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
35.3. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną)ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
35.4. W skład komisji wchodzą:
a) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne (nauczyciel może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach),
- dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
- Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego. Egzamin poprawkowy zdaje także uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
35.5. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- skład komisji,
- termin sprawdzianu,
- zadania (pytania) sprawdzające,
- wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę,
- do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
35.6. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
§ 36. Wewnątrzszkolny system oceniania – Egzamin poprawkowy.
36.1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
36.2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej.
36.3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
36.4. Egzamin poprawkowy z muzyki, plastyki, techniki, informatyki oraz w-f ma formę praktyczną.
36.5. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
36.6. W skład komisji wchodzą:
- Dyrektor Szkoły – przewodniczący,
- nauczyciel danych zajęć edukacyjnych – egzaminator,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
36.7. Z przeprowadzonego poprawkowego sporządza się protokół zawierający:
- skład komisji,
- termin egzaminu poprawkowego,
- pytania egzaminacyjne,
- wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę,
- pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach.
36.8. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły nie później niż do końca września.
36.9. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji i powtarza klasę z zastrzeżeniem pkt. 37.10.
36.10. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia oraz jego sytuację rodzinną, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia do klasy programowo wyższej, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że zajęcia te realizowane są w klasie programowo wyższej.
§ 37. Wewnątrzszkolny system oceniania – Sprawdzian po klasie VI szkoły podstawowej.
37.1. Wstęp
Sprawdzian poziomu opanowania umiejętności przeprowadza się w klasie VI szkoły podstawowej w miesiącu kwietniu w terminie ustalonym przez dyrektora centralnej komisji egzaminacyjnej.
37.2. Organizacja sprawdzianu
a) Za organizację sprawdzianu odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły. Może on nie później niż na dwa miesiące przed terminem sprawdzianu powołać zastępcę przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego spośród nauczycieli zatrudnionych w danej szkole.
b) Nie później niż do dnia 30 listopada roku szkolnego, w którym jest przeprowadzony sprawdzian, przewodniczący przesyła dyrektorowi komisji okręgowej listę uczniów przystępujących do sprawdzianu i odpowiada za zabezpieczenie dokumentacji i prawidłowy przebieg sprawdzianu.
c) Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje zespół nadzorujący w składzie:
- przewodniczący;
- co najmniej dwóch nauczycieli, z których co najmniej jeden jest zatrudniony w innej szkole.
d) W czasie trwania sprawdzianu uczeń musi mieć zapewnione odpowiednie warunki do samodzielnej pracy. Nie może korzystać z żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.
e) Sprawdzian trwa 60 minut.
f) W czasie sprawdzianu uczniowie nie powinni opuszczać sali, jedynie w przypadkach szczególnie uzasadnionych.
g) W przypadku zakłócenia przebiegu sprawdzianu przez ucznia lub niesamodzielnego rozwiązywania zadań, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przerywa sprawdzian tego ucznia i unieważnia jego pracę.
h) Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sporządza protokół przebiegu sprawdzianu, który podpisują przewodniczący zespołów nadzorujących i przekazuje go niezwłocznie do komisji okręgowej.
i) Uczeń może uzyskać ze sprawdzianu maksymalnie 40 pkt.
j) Prace uczniów sprawdzają egzaminatorzy powołani przez dyrektora komisji okręgowej. Wynik sprawdzianu ustala komisja okręgowa na podstawie liczby punktów przyznawanej przez egzaminatorów.
k) Wynik sprawdzianu ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny.
37.3.Warunki sprawdzianu dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
a) Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się maja prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia , na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej.
b) W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzenia sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
c) Opinia, o której mowa w pkt. 38.3a powinna być wydana przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną nie później niż do końca września, roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian, z tym, że nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej. Dla tych uczniów czas trwania sprawdzianu może być przedłużony nie więcej jednak niż o 30 min.
d) Opinię rodzice przedkładają dyrektorowi szkoły w terminie do 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.
e) Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza mogą przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie odpowiedniej ze względu na ich stan zdrowia.
f) Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu.
g) Uczeń z upośledzeniem w stopniu lekkim posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który nie rokuje kontynuowania nauki w gimnazjum może być zwolniony z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu na wniosek rodziców zaopiniowany przez dyrektora szkoły.
h) Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponad wojewódzkim są zwolnieni ze sprawdzianu na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu laureata lub finalisty. Zwolnienie ze sprawdzianu jest równoznaczne z uzyskaniem najwyższego wyniku.
37.4.Postanowienia końcowe.
a) Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu albo przerwał go, przystępuje do sprawdzianu w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora komisji centralnej nie później niż do 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
b)Uczeń , któ ry nie przystąpił do sprawdzianu do dnia 20 sierpnia danego roku powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej.
c) W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu na wniosek dyrektora szkoły, który działa w porozumieniu z rodzicami.
d) Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły.
e) Wyniku sprawdzianu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.
f) Sprawdzona lub oceniona praca może być udostępniona uczniowi lub jego rodzicom do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej na wniosek ucznia lub jego rodziców.
§ 38. Wewnątrzszkolny system oceniania – Promowanie.
38.1. Uczniowie kl. I-III otrzymują promocję do klasy programowo wyższej jeżeli ich osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
38.2. Ucznia kl. I-III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie, tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią lekarską, poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej oraz po zasięgnięciu opinii rodzica (prawnego opiekuna).
38.3. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej lub kończy szkołę, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych obowiązkowych uzyskał oceny wyższe od stopnia niedostatecznego, a w klasie VI złożył sprawdzian w terminie do 20 sierpnia.
38.4. Uczeń, który nie spełnia warunków określonych w punkcie 3 nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę z zastrzeżeniem postanowień zawartych w §37.1.
38.5. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
38.6. Uczeń, któremu w szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej szkoły nie kończy szkoły.
38.7. Począwszy od klasy IV uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał promocję lub ukończył szkołę i z obowiązujących zajęć edukacyjnych otrzymał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocje do klasy programowo wyższej lub świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem.
§ 39. Wewnątrzszkolny system oceniania – Postanowienia końcowe.
39.1. W klasach IV-VI obowiązuje Punktowy System Oceniania Zachowania Uczniów stanowiący załącznik nr 5 do Statutu Szkoły .
§ 40. Wycieczki szkolne - Cele organizowanej działalności krajoznawczo-turystycznej.
40.1. Wycieczki i inne formy turystyki są integralną formą działalności wychowawczej szkoły, organizowaną w celu:
a) poznawania kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii,
b) poznawania kultury i języka innych państw,
c) poszerzania wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego,
d)wspomagania rodziny i szkoły w procesie wychowania,
e) upowszechniania wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody,
f) podnoszenia sprawności fizycznej,
g) poprawy stanu zdrowia dzieci i młodzieży pochodzących z terenów zagrożonych ekologicznie,
h) upowszechniania form aktywnego wypoczynku,
i) przeciwdziałania patologii społecznej,
j) poznawania zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
§ 41. Wycieczki szkolne - Rodzaje wycieczek.
41.1. Krajoznawstwo i turystyka może być organizowana w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych.
41.2. Organizowanie krajoznawstwa i turystyki odbywa się w następujących formach:
a) wycieczki przedmiotowe - inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych,
b) wycieczki krajoznawczo-turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych,
c) imprezy krajoznawczo-turystyczne, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje,
d) imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwania się specjalistycznym sprzętem,
e) imprezy wyjazdowe - związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne.
§ 42. Wycieczki szkolne - Organizacja wycieczek turystycznych.
42.1. Organizacja i program wycieczek oraz imprez powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych.
42.2. Organizując wycieczki powinno kierować się następującymi zasadami:
a) dla uczniów klas I-III powinny być organizowane przede wszystkim wycieczki przedmiotowe i krajoznawczo-turystyczne na terenie najbliższej okolicy, macierzystego województwa, czy też regionu geograficzno-turystycznego,
b) dla uczniów klas IV-VI powinny być organizowane przede wszystkim wycieczki przedmiotowe, krajoznawczo-turystyczne na terenie macierzystego województwa, regionu geograficzno-turystycznego i kraju,
c) wycieczki piesze nizinne i podgórskie (teren do wysokości 600 m n.p.m.), powinny być organizowane dla uczestników od lat 12, przy uwzględnieniu 3-5 godzin dziennego marszu,
d) wycieczki górskie (teren do wysokości pomiędzy 600-1000 m n.p.m.), powinny być organizowane dla uczestników od lat 14 posiadających odpowiednią zaprawę turystyczną,
e) wycieczki wysokogórskie (teren o wysokości ponad 1000 m n.p.m.) powinny być organizowane dla uczniów, którzy ukończyli 16 lat i posiadają odpowiednią zaprawę turystyczną. Wycieczki te powinny korzystać z usług przewodników górskich,
f) w wycieczkach rowerowych powinni brać udział uczniowie, którzy ukończyli 12 lat i posiadają kartę rowerową,
g) długość trasy i tempo należy dostosować do możliwości najsłabszego uczestnika,
h) w wycieczkach turystyczno-krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie, w stosunku, do których istnieją przeciwwskazania lekarskie,
i) uczniowie niepełnosprawni, o ile nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, mogą brać udział w wycieczkach i imprezach, a organizatorzy tych wycieczek i imprez powinni zapewnić im warunki odpowiednie do specyficznych potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
42.3. Zgody na przeprowadzenie wycieczki udziela dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba.
42.4. Jeżeli wycieczka przedmiotowa ma odbyć się podczas planowej lekcji danego przedmiotu należy zgłosić dyrektorowi lub jego zastępcy zamiar wyjścia poza teren szkoły, a następnie odnotować fakt przeprowadzenia wycieczki w dzienniku lekcyjnym.
42.5. Wycieczkę lub imprezę przygotowuje się pod względem programowym i organizacyjnym, a następnie informuje się o podjętych ustaleniach, a w szczególności o celu, trasie, harmonogramie, regulaminie.
42.6. Program wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkołę, listę uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta wycieczki lub imprezy, którą zatwierdza dyrektor szkoły.
42.7. Organizację wycieczek zagranicznych regulują odrębne przepisy.
§ 43. Wycieczki szkolne - Kierownik wycieczki i opiekunowie.
43.1. Dyrektor szkoły wyznacza kierownika i opiekunów wycieczki lub imprezy spośród pracowników pedagogicznych szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki.
43.2. Kierownikiem wycieczki lub imprezy może być także inna, wyznaczona przez dyrektora szkoły, osoba pełnoletnia, która:
- ukończyła kurs kierowników wycieczek szkolnych,
- jest instruktorem harcerskim,
- posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przewodnika lub instruktora turystyki kwalifikowanej, lub pilota wycieczek.
43.3. Kierownikiem obozu wędrownego może być osoba po ukończeniu kursu dla kierowników obozów wędrownych.
43.4. Kierownikiem imprezy turystyki kwalifikowanej może być osoba posiadająca uprawnienia bądź stopień trenera lub instruktora odpowiedniej dyscypliny sportu.
43.5. Opiekunem wycieczki lub imprezy może być nauczyciel albo, po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły, rodzice uczniów biorących udział w wycieczce.
43.6. Kierownikiem lub opiekunem uczniów biorących udział w wycieczce lub imprezie zagranicznej może być tylko osoba znająca język obcy w stopniu umożliwiającym porozumienie się w kraju docelowym, jak również w krajach znajdujących się na trasie planowanej wycieczki lub imprezy.
43.7. Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub placówki, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać.
43.8. Kierownik wycieczki lub imprezy w szczególności:
- opracowuje program i harmonogram wycieczki lub imprezy oraz regulamin, z którym zapoznaje wszystkich uczestników,
- zapewnia warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki lub imprezy oraz sprawuje nadzór w tym zakresie,
- zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania,
- określa zadania opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki lub imprezy,
- nadzoruje zaopatrzenie uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy,
- organizuje transport, wyżywienie i noclegi dla uczestników,
- dokonuje podziału zadań wśród uczestników,
- dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki lub imprezy,
- dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki lub imprezy po jej zakończeniu.
43.9.Opiekun w szczególności:
- sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami,
- współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy,
- sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przez uczniów regulaminu, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
- nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczniom,
- wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika.
43.10. Opiekunowie potwierdzają własnoręcznym podpisem na karcie wycieczki przyjęcie odpowiedzialności za bezpieczeństwo powierzonych im dzieci.
§ 44. Wycieczki szkolne - Dokumentacja wycieczki.
44.1. Dokumentacja wycieczki powinna zawierać:
a) kartę wycieczki z harmonogramem,
b) listę uczestników i opiekunów z datą urodzenia, numerem PESEL, miejscem zamieszkania,
c) pisemną zgodę rodziców z potwierdzeniem wpłaty,
d) regulamin zachowania się uczniów podczas wycieczki,
e) dowód ubezpieczenia wszystkich uczestników wycieczki od następstw nieszczęśliwych wypadków (w przypadku dodatkowego ubezpieczenia),
f) preliminarz finansowy wycieczki, przewidujący koszty realizacji programu oraz rozliczenie finansowe wycieczki po jej zakończeniu,
g) dokumentację wycieczki, o której mowa w punktach a-e, należy złożyć u dyrektora szkoły, do zatwierdzenia, na przynajmniej trzy dni przed rozpoczęciem wycieczki,
h) rozliczenie wycieczki składa się w terminie 2 tygodni od dnia jej zakończenia u dyrektora szkoły.
§ 45. Wycieczki szkolne - Finansowanie wycieczek.
45.1. Plan finansowy musi określać ogólny koszt wycieczki, koszt jednego uczestnika wycieczki oraz przewidywane koszty organizacyjne i programowe.
45.2. Wycieczki finansowane mogą być ze składek uczestników, środków rady rodziców lub innych źródeł.
45.3. Rodzice uczniów biorących udział w wycieczce zobowiązani są do pokrycia związanych z nią kosztów, chyba, że udział w imprezie może być sfinansowany z innych źródeł.
45.4. Rodzice, którzy zadeklarowali udział swego dziecka w wycieczce, a następnie deklarację tę wycofali, zobowiązani są do pokrycia kosztów, jakie powstały z tego tytułu.
45.5. Kierownik wycieczki oraz opiekunowie nie powinni ponosić kosztów udziału w imprezie.
45.6. Kierownik wycieczki odpowiada za terminowe regulowanie zobowiązań finansowych z nią związanych, o wszelkich opóźnieniach należy niezwłocznie informować dyrektora szkoły.
45.7. Rozliczenia wycieczki dokonuje kierownik, określając sposób zagospodarowania nadwyżki, względnie uzupełnienia niedoboru finansowego.
45.8. Dowodami finansowymi są przede wszystkim podpisane przez rodziców dzieci listy wpłat oraz rachunki, faktury i bilety wydawane przez uprawnione do danego rodzaju działalności podmioty gospodarcze – w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach mogą to być oświadczenia o poniesionym wydatku podpisane przez kierownika wycieczki oraz wszystkich opiekunów, jednak wydatki tego typu nie mogą przekroczyć 20 % kosztów wycieczki.
§ 46. Wycieczki szkolne - Postanowienia końcowe.
46.1. Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce klasowej organizowanej w dniach zajęć szkolnych mają obowiązek brać udział w zajęciach z klasą wskazana przez dyrektora.
46.2.nListę tych uczniów, wraz z rubrykami umożliwiającymi odnotowanie frekwencji, wychowawca dołącza do odpowiedniego dziennika klasowego.
46.3. Kierownik wycieczki powinien zaproponować rodzicom dodatkowe ubezpieczenie jej uczestników oraz poinformować ich o konsekwencjach braku ubezpieczenia.
46.4. W razie wypadku uczestników wycieczki stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.
46.5. Szczegółowe zasady organizowania wycieczek szkolnych określa Regulamin Wycieczek Szkolnych zawarty w załączniku nr 4.
§ 47. Prawa rodziców lub prawnych opiekunów.
47.1.Rodzice lub prawni opiekunowie mają prawo do:
a)znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole,
b) znajomości regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania,
c) rzetelnej informacji na temat osobowości swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
d) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
e) odwołania od kary otrzymanej przez ucznia zgodnie z §23.2.
47.2. Uczeń, jego rodzice, samorząd klasowy lub wychowawca mają prawo do składania prośby do dyrektora szkoły o wyznaczenie egzaminu sprawdzającego jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena roczna jest zdaniem ucznia lub jego rodziców wystawiona niezgodnie z obowiązującymi w szkole wymaganiami edukacyjnymi. Tryb i zasady wyznaczania egzaminu sprawdzającego określa regulamin oceniania, klasyfikowania i promowania ucznia.
47.3. Na wniosek (umotywowany) rodziców lub prawnych opiekunów ucznia nieklasyfikowanego Rada Pedagogiczna podejmuje decyzję o wyznaczeniu egzaminu klasyfikacyjnego.
47.4. Wniosek rodziców winien być złożony na piśmie do Dyrektora Szkoły na trzy dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
47.5. O decyzji Rady Pedagogicznej Dyrektor Szkoły informuje ucznia i jego rodziców lub prawnych opiekunów.
47.6. Termin egzaminu wyznacza Dyrektor Szkoły po uzgodnieniu z nauczycielem przedmiotu, z którego uczeń nie był klasyfikowany.
47.7. Egzamin klasyfikacyjny za I semestr winien być przeprowadzony najpóźniej w ciągu pierwszych dwóch tygodni drugiego semestru.
47.8. Egzamin klasyfikacyjny roczny i egzamin poprawkowy winien być przeprowadzony najpóźniej do dnia rozpoczęcia nowego roku szkolnego.
47.9. Uczeń, jego rodzice lub prawni opiekunowie oraz samorząd klasowy mogą wystąpić do Rady Pedagogicznej o ponowne ustalenie oceny ze sprawowania.
47.10. Wniosek pisemny z motywacją winien być złożony u dyrektora szkoły w terminie 7 dni od posiedzenia klasyfikacyjnego Rady Pedagogicznej.
47.11. Kryteria ocen ze sprawowania określa regulamin stanowiący załącznik nr 5.
§ 48. Obowiązki rodziców lub prawnych opiekunów.
48.1. Rodzice lub prawni opiekunowie mają obowiązek:
a) wychowywać swoje dzieci zgodnie z przyjętymi normami i zasadami wychowania,
b) egzekwowć wypełnianie obowiązku szkolnego (uczenia się),
c) współpracować w dziedzinie wychowania i nauczania z nauczycielami i wychowawcami oraz pedagogiem szkolnym,
d) utrzymywać częsty kontakt z wychowawcami, uczestniczyć w zebraniach rodziców,
e) wychowywać dzieci w duchu przestrzegania dyscypliny i zasad moralnych oraz odpowiedzialności za siebie i innych oraz mienie społeczne i prywatne,
f) reagować na każdy przejaw niewłaściwego zachowania się i postępowania dziecka, zarówno w szkole jak i poza szkołą,
§ 49. Dokumentacja szkoły.
49.1. Szkoła prowadzi dokumentację zgodną z obowiązującą instrukcją kancelaryjną i ustaleniami MEN.
49.2. Szkoła przechowuje dokumentację, która jest podstawą wydania świadectw i ich duplikatów zgodnie z odrębnymi przepisami.
49.3. Zasady gospodarki finansowej i materialnej szkoły określają odrębne przepisy.
§ 50. Spółdzielnia uczniowska.
50.1. W szkole może działać Spółdzielnia Uczniowska pod opieką pracownika szkoły.
50.2. Zasady działania Spółdzielni Uczniowskiej określa Regulamin Spółdzielni Uczniowskiej przy Szkole Podstawowej Nr 7 w Tczewie.
§ 51. Stołówka szkolna.
51.1. W szkole może działać stołówka szkolna.
51.2. W stołówce szkolnej mogą być wydawane obiady płatne, których cenę ustala dyrektor szkoły.
§ 52. Postanowienia końcowe.
52.1. Statut uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
52.2. Wszelkie zmiany w statucie wprowadza się w taki sam sposób w jaki został uchwalony.
52.3. Statut wchodzi w życie z dniem 27.09.2006 roku.
52.4. Sprawy, które nie są unormowane niniejszym statutem regulują przepisy wynikające z ustawy o systemie oświaty /Dz.U.Nr 95 z 1991r. z późniejszymi zmianami/ oraz akty wykonawcze.
Statut szkoły został zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 26 września 2006 r.
Wykaz załączników:
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa nr 7 w Tczewie